Етиката на даване и получаване на корпоративни и бизнес подаръци изисква грижи и внимание към културната чувствителност
Няма съмнение, че даването и приемането на подаръци има важна роля за улесняване работата на всяка компания. Подаряването на корпоративен подарък подпомага изграждането на добри бизнес отношения.
Понякога обаче границата между това, което представлява подарък или гостоприемство и това, което представлява подкуп, може да бъде неясна и приемането на подаръци, услуги и гостоприемство може да направи компанията уязвима на обвинения в неетично или дори незаконно поведение.
Кога подаръкът не е подарък? Първо, помислете каква е целта на подаръкa. Дали това ще повлияе на връзката или ще предизвика неправилно поведение? Или това е просто знак на благодарност?
Какво е очакването?
От само себе си се разбира, че ако целта е да се създаде очакване за „благоприятен“ акт в замяна на подаръка, тогава това вероятно не е подарък.
Времето също е от ключово значение. На прага ли сте да сключите голяма сделка с клиент, който ако бъде осигурен, би увеличил бонуса ви в края на годината с не незначителна сума? Или ви се предлага подарък малко преди или по време на тръжен процес?
Помислете за целесъобразността на подаръка и дали той е пропорционален на нивото на получателя. Ако среден мениджър, търсещ нова работа, предлага билети за Уимбълдън на централен корт на старши мениджър в друга компания, това би ли се счело за подходящо или пропорционално? Здравият разум предполага, че не.
Трудно е да се прецени какво представлява „пищен“ подарък или гостоприемство. Например задълженията на старши служители може да изискват от тях да присъстват или да спонсорират събития, където гостоприемството е щедро. Това, което може да изглежда незначително за старши мениджър, може да бъде значително по-ценно за младши служител. Понякога е трудно да се определи точната стойност на подаръка. Съществуват и междукултурни съображения; подарък на стойност 20 британски лири може да се счита за ниска стойност във Великобритания, но може да се счита за пищен в някои по-слабо развити икономики.
Изберете човека
За кого е подаръкът? Даването на подаръци или гостоприемство на определени лица, например държавни служители, често предизвиква подозрения. Дефинициите на това, което представлява държавен служител, обаче могат да варират. В много страни може да е трудно да се направи разлика между служител в държавно предприятие и член на правителството, който също работи в държавната компания.
Принцип, който понякога се прилага, за да се определи кое е подходящо ниво на подаряване на подаръци или гостоприемство, е този на реципрочността, т.е. ако приема оферта, мога ли да предложа еквивалент по стойност в замяна? Например: „Ако доставчикът ми предложи билети за театър, бих ли могъл да отвърна със същото?“ Ако отговорът е „не“, това може да се разглежда като опит за подкуп и е препоръчително да не се приема.
Как компаниите могат да подкрепят персонала? Много компании възприемат подход на нулева толерантност към подаряването и получаването на подаръци и гостоприемство. Това обаче не винаги е най-практичният подход и може да означава, че служителите се оказват в неудобни ситуации, които трябва публично да откажат подаръка.
Това важи особено за служителите на мултинационални компании, опериращи в страни, където даването на подаръци е важна културна традиция и инструмент за изграждане на професионални отношения, като например даването на червени пликове за китайската нова година. Някои компании избират да не прилагат глобална обща забрана, а да дават възможност за подаряване на подаръци и определяне на ниво на гостоприемство, които да бъдат определени от националните специфики и народопсихология в съответната държава.
Допълнителни политики могат да бъдат въведени, когато става въпрос за държавни служители, като например намаляване на стойността на подаръците / гостоприемството или изискване от служителите да получат одобрение от ръководството, независимо от стойността.
Ясна политика
Служителите се нуждаят от насоки относно протокола на компанията за даване или приемане на подаръци или гостоприемство. Това включва търсене на одобрение от техния директен мениджър или някой по-старши, записването му в регистър за подаръци и гостоприемство. Понякога може да се наложи подаръци с висока стойност да бъдат дарени на благотворителност или на компанията. След това подаръци с висока стойност могат да бъдат продадени на търг в края на годината, за да бъдат събрани средства за благотворителност, например.
Насоките обикновено се намират в етичния кодекс на компанията или политиката за подаръци и гостоприемство.
Ако нямате такъв кодекс ние от Вивати можем да Ви помогнем да бъде създаден, съобразно всички Ваши изисквания и в съответствие с тях да селектираме и доставим подходящите корпоративни и бизнес подаръци.